søndag 13. januar 2019

Utmelding av Røde Kors

Røde Kors har statutter. Der står det klart og tydelig:

"For å kunne bevare alles tillit skal Røde Kors ved konflikter ikke ta parti eller på noe tidspunkt la seg engasjere i uoverensstemmelser av politisk, etnisk, religiøs eller ideologisk karakter." (Uthevelsen er ikke min)

Deres Generalsekretær i Norge, pensjonert Generalløytnant Robert Mood, har åpenbart ikke fått med seg det. Han skriver et politisk innlegg i Morgenbladet  som man kan være enig eller ikke enig med. Men det er det som er poenget. Man skal ikke, på vegne av Røde Kors og uten noe vedtak, bruke sin posisjon til å fremme politiske synspunkt. 

Jeg er medlem i Røde Kors, og han skriver ikke på vegne av meg. Han engasjerer seg i uoverensstemmelser av politisk art og overskrider sitt mandat og setter Røde Kors i forlegenhet. 

Det vil si: jeg var medlem av Røde Kors. Nå har jeg stanset betalingen av medlemskapet mitt, og jeg blir ikke medlem igjen før de skaffer seg en Generalsekretær som har lest og skjønt sine egne statutter. 

Det er mye annet han ikke har skjønt også, men dette ble dråpen som fikk begeret til å flyte over. 




Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...