søndag 4. november 2018

Eldre Jadot


1998 Louis Jadot Ch. des Jacques Moulin-a-Vent
Jeg var heldig og kom bortom rette stand i rette øyeblikk, og fikk med meg denne vinen som forlengst har forduftet fra listene. Det samme gjelder vinen under. Så dobbelt heldig var jeg.

Dette er en herlig vin fra en av de mer langringssterke appellasjonene i Beaujolais. Jeg har vært oppe ved møllen, og det er et karrig jordsmonn med en flott eksponering. Både på nese og i munn er den preget av kjøttkraft og litt sopp. I munnen er den lett og ledig, men også med dybde og flere lag. Den gjør seg faktisk bedre i munnen enn på nesen i dette stadiet. 

2008 Louis Jadot Beaune 1er Cru Clos des Ursules 
Ursules er en lagringskrevende vin, og ti år er ikke noe å regne med. Den fremstår som lekker og frisk, og kanskje ikke så aromatisk utviklet som man skulle ønske seg - men det kommer nok. Den er kanskje vel tannisk for den totale harmonien, noe kanskje både årgang og ungdom må ta skylden for. Heldig å få en sånn vin servert! Den gjorde seg svært godt på smakingen i Vitis av 2015, men jeg fikk ikke ordnet meg noen flasker selv. 

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...