tirsdag 11. november 2014

Iberisk hvitvin

Her er det første av flere poster fra smakingen i Grieghallen i slutten av oktober. Jeg klarte å feie over ca. 55 viner denne gangen, og jeg håper å få postet de fleste notatene før jul.

Entre Vinyes Oníric Xarel-lo 2013 kr. 140
Spennende aromatikk i denne vinen - litt vanskelig å plassere. Kjølige aromaer, spesiell, lys og lett i munnen, men den har godt bitt. Elegant stil og meget spesiell. (Den får derfor pryde innlegget også).

Paco et Lola Albariño 2013 kr. 160
Det er en stund siden jeg prøvde denne vinen nå, og da syntes jeg den var god og interessant - men kanskje uten den "tyngden" jeg ønsket meg. Denne er litt stum på nesen, men har ved nærmere undersøkelser grapefrukt og norske pærer. Ettersmaken er lang. Dette er en meget bra vin, men den passer nok best i en sommerlig setting.

Wine & Soul Guru 2013 kr. 300
Spesielle hvitviner i denne prisklassen er et risikoprosjekt å importere. En druemiks med Viosinho 25%, Rabigato 25%, Gouveio 25% og Roupeiro 25% får ingen til å nikke med hodet. Kanskje dette blir interessant med lagring? Her og nå dufter det reduktivt (gummi/svovel), i munnen er den mellomfyldig og lekker, men uten å etterlate noe inntrykk av noe særpreg.

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...