mandag 12. juli 2010

Bybanen i Bergen


Denne milen til omtrent 2.200.000.000 kroner har vært mye omskrevet de siste årene, og 22. juni åpnet den. Min første tur fikk jeg i dag.

Hvordan var det? Ganske ubehagelig. Setene er helt ubegripelig harde og anti-anatomiske. Nesten uten polstring og med rett vinkel i ryggen. Selv ikke de siste bussene de har kjøpt inn til bruk her i byen har så håpløs sittekomfort (og det sier en del!), og aldri har jeg noe sted på planeten kjørt noen form for skinnegående transport med så vonde seter. Man skulle tro at de kunne legge på noen kroner for å gjøre det mer behagelig å reise med dette vidunderet.

Jeg har dårlig rygg, og legger derfor godt merke til hvordan jeg sitter. For min del vil jeg bestrebe meg på å finne busser som går hele veien også etter at Bybanen skal ta over det meste av den kollektive transporten mellom min bydel og sentrum i Bergen. Men i fjor syklet jeg også like fort dør til dør, hjem til jobb, som det Bybanen bruker mellom Nesttun og sentrum (25 minutter - rett nok medvind). Det tar meg 20 minutter å gå til Nesttun, og en del minutter også fra sentrum og til kontoret.

Klimaet i Bergen, derimot, er ikke beregnet på syklister, men ikke er Bybanestoppet på Nesttun beregnet på å beskytte passasjerene mot regn heller da. Så det jävnar ut seg kan man säga.

2 kommentarer:

kds sa...

I flere lunsjrestauranter i NY er stolene med hensikt designet for å være anti-ergonomiske for at folk ikke skal sitte lenge. Tviler på at dette er hensikten på bybanen, men en konsekvens er kanske at folk ikke sovner?

Anonym sa...

Hei,

Flott innlegg. Skrev om min tur på bybanen på folkenytt.no. Ta en titt og si gjerne hva du syntes.

www.folkenytt.no

(Bergen sin avis)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...