onsdag 6. februar 2008

Kan journalister tenke?


Spørsmålet melder seg når man leser hva de skriver. Næringslivsjournalister er, stort sett, de eneste i bransjen her i Norge med høyere utdannelse, og det de har prestert - særlig i Dagens Næringsliv, har vært av en annen orden enn den allmenne journalistikken. Men jeg mener å ha merket en sterk tendens til at de ikke bruker hodet når de skriver overskifter, i alle fall.

I dag leste jeg i DN: "Tokyobørsen slått rett i gulvet" (http://www.dn.no/forsiden/borsMarked/article1308010.ece?jgo=r1_rel). Au! Alle verdiene borte. For det er jo det det står? Gulvet er der man lander når man ikke har lengre å falle. Men nei - den var visst gått ned bare 4,7%. Det er mye, men langt fra gulvet, for indeksen står på 13.099.

Billedteksten i E24 er på samme viset: "Aksjemarkedene dundret i bakken i Asia i natt." http://e24.no/kommentar/boerskommentar/article2239997.ece Jeg gjentar gjerne: da er indeksene i null, for det er der "bakken" er i aksjemarkedet.

Det er klart dramatisk når man får store børsfall, men folk som lever av å skrive må da vel kunne formidle et innold som står i et slags forhold til realitetene - og ikke en fantasi. "Juling" og "dramatiske fall" og "blodrøde tall" er det jo dekning for, men ikke renspikket idioti. Hva skulle de skrive om indeksene virkelig gikk i null? "Børsen i jordens sentrum?"

2 kommentarer:

Anonym sa...

La oss si at journalistenes tanker (slik de formuleres i avisene) bare når opp til status som proto-tanker.

Jeg er for tiden nødt til lese avisene på nettsidene deres, og det er vanskelig å skille dem fra hvilken som helst blogg (med viten om at jeg nå skriver på en).

Jeg tror vi må gjøre som USA har gjort, importere journalister fra England. Når sist hadde vi en reflektert og engasjert (om enn vel polemisk) journalist, som f.eks. Christopher Hitchens.

Ole Martin Skilleås sa...

Som svar på ditt spørsmål: aldri, antakelig, selv om det er stor forskjell også på norske journalister.

Jeg tar saken opp i dagens innlegg på bloggen. Grunnet språket er import en lite egnet strategi. Men jeg tror større konkurranse, og en aksept for at noen er bedre enn andre, er en forutsetning for å snu trenden som sier at alt er like bra.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...