onsdag 4. juli 2007

Mer fra Italia


Det regner i Bologna, men her gaar det vel over. Det er andre forhold i Bergen.
Mens jeg vanligvis publiserer korte essays her, sammen med smaksnotater, blir det litt pausemusikk naa i ferien. I kveld er det Hege som legger barna, saa jeg har litt tid til overs. Ellers leser jeg aviser som en ren besettelse, men her nede har jeg ennaa ikke funnet aviser jeg leser med glede. Jeg kan gjette meg til en del i Italienske aviser, men det blir ikke helt det samme. Ellers kan en jo lese noe paa nettet ogsaa.
Vinen fra onkelen til min nye venn Franco, var enda bedre i skikkelige glass - som vi kjopte i gaar. Til kalvefillet var den utmerket. Solbar, mynte og pepper, kjolig frukt, og stor intensitet. Biologisk dyrket, men det er litt vanskelig aa vite hvor en skal plassere den i landskapet siden jeg ikke vet hva den koster. Som tidligere antydet, saa ville den vare utmerket dersom den kom paa under 120 kroner i Norge.
Baade naa, og paa tidligere besok her i Italia, har jeg lagt merke til at kjokkenene i Italienske leiligheter er knottsmaa. Ikke rart det spises mye pasta med saus - aa lage mat paa disse kjokkenene er jo et mareritt. Saa langt har vi bare knust et par glass, men benkeplass er bortimot en ukjent storrelse - eller den tomme mengde. De forer jo ogsaa til at det blir forlokkende aa spise ute - ikke saa dumt i seg selv.
Maa bare henge paa litt postkort paa tampen her. I dag var vi i Ravenna og badet. Hege kjorte, og jeg navigerte. Den omtimale utnyttelsen av talenter, har vi oppdaget tidligere, siden jeg navigerer absolutt best. Det forer til misstemning naar sjoforen overstyrer navigatoren - og faar rett. Nok om det. Bare et tips til andre, forstaar dere.
Det blaaste skikkelig i dag. 23 sekundmeter, og vi ble sandblaast paa stranden. Det var 33 grader, og deilig i vannet. Selv jeg syntes det var helt OK aa gaa i vannet. Svein koste seg, mens Agnes holdt seg paa land. Vi var omtrent alene der, i Marina de Ravenna, hvor det er langgrunt.
Jeg har ellers hatt problemer med aa faa til mellomrom mellom linjene i mine poster. Haaper det kan ordne seg omsider. Fortsatt god ferie!

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...