søndag 13. august 2023

Leiebilmarerittet


Å fly til et sted og leie bil der, er helt sikkrt ikke det mest miljøvennlige man kan gjøre. Men når man bor for langt nord og ikke minst vest for der sola kan tenkes å skinne, og avstanden til sol og sommer er flere dagsreiser, blir det ofte til at man gjør det på den måten.

Det å få ut leiebilen på utleiestedet er en av feriens minst sjarmerende opplevelser. Alle man kommer i kontakt med nå til dags skal jo ha en tilbakemelding, og dette er fritekstbidraget mitt til Europcar etter "opplevelsen" på Paris Charles de Gaulle 10. juli:

Utsjekking av bil på Europcar er alltid en plage. De bak disken oppfører seg alltid som om de var i en marokkansk basar og forsøker å selge deg oppgraderinger, tillegg, forsikinger osv., osv. De har åpenbart et pålegg om å gjøre leien så dyr som mulig for kunden. Dette er alltid verre på Europcar enn hos andre byrå.

Denne gangen ble vi tilbudt en Fiat 500x, mens eksemplet i utleiedokumentet var en Toyota Corolla. For "bare" 54 euro ekstra per dag kunne vi få en Nissan Quashqai. Jeg var ikke interessert. Det ville kostet meg mer enn 12.000 ekstra for de nesten fire ukene! Så kunne jeg plutselig få samme bilen PLUSS forsiking for 17 euro ekstra per dag. Jeg var ikke interessert, og sa tydelig hva jeg mente om disse forslagene og prisutviklingen på dem.

Til slutt fikk jeg en VW Golf uten å betale noe ekstra. Den eneste grunnen til at jeg bruker Europcar er at jeg er sterk nok mentalt til å stå i mot dette kjøret hver gang, men det er veldig slitsomt. 

Til tross for at bilen ikke var vasket ordentlig på utsiden, var resten av leieforholdet uproblematisk. Innlevering var smooth, og Golfen var nesten ny og helt utmerket - og et hakk eller to over den klassen vi hadde bestilt. 

Hvis de bak utleiedisken oppfører seg som om de sto i en marokkansk basar, så bør du også gjøre det! 


Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...