torsdag 2. juli 2020

Hvite Süd-Tirolere


Det er ikke ofte jeg skriver notater om viner på denne druen - som vel er mest kjent for å ha vært drivstoffet i ungdomssynder som Liebfraumilch. En kryssning av Riesling og Madeleine Royal som i denne utgaven er meget floral. Den dufter mest hylleblomst, men også litt sitrus. Hylleblomsten dominerer også i munnen. Meget floral og aromatisk, men den har også syre og blir aldri kvapsete. Blindt hadde jeg kanskje foreslått tørr Muscat. Likevel - den er i overkant dyr for kvaliteten, mener jeg. En del butikker har den på lager, inklusive Valken i Bergen (i skrivende øyeblikk). 

Nedtonet og kjølig sitrus i munnen - og litt gummi. I munnen er den myk, og veldig salinsk. Eller salt, rett og slett. Det er noe jeg personlig liker svært dårlig, så denne er jeg ikke særlig begeistret. 

Dufter modent korn og gult eple. I munnen er det god friskhet og spenst, men også i overkant salinsk mener jeg. 

Dufter sitrus, nøtter og litt smør. I munnen er det fin balanse i elementene, og god gjennomføring og kraft i smakskurven. Klart den beste av disse vinene, men også priset etter det. 60 % Pinot Bianco, 30 % Chardonnay, 10 % Sauvignon Blanc. 


Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...