tirsdag 1. august 2017

Kjellerviner i juli

2013 Damien Laureau Savennières Les Genêts
Modne gule epler og hasselnøtter med skall. Høy syre, men det veies opp av god fylde og lengde. En meget solid og god Chenin Blanc tross den unge alderen. 

Gjenkjøp? - Ja. 

2004 Fattoria Selvapiana Chianti Rùfina Riserva Bucerchiale
Fremdeles ganske mørk. Duft av lær og syrlige bær. I munnen er den mer solid enn tannisk, og der ligger også den strukturen som vinen får i moden fase. Dessverre den siste av de fire flaskene jeg kjøpte i sin tid. 1999-årgangen var jeg svært uheldig med - tre av fire flasker var dårlige på ulike vis. 2001 var mye bedre, og det samme kan vi si om 2004. 

Gjenkjøp? - Ja. 

De to vinene over ble faktisk drukket på tampen av juni, men juli er så preget av ferie at spalten blir tynn uten litt påfyll. Derfor blir den røde burgunderen under og den engelske musserende også inkludert til tross for at de ikke kom fra min kjeller. 


2009 Nyetimber Chardonnay Blanc de Blancs
Bragt til huset i anledning min bursdag. Fremdeles meget lys, og helt uten preg av lengre lagring. Sitrus og kalk i rikt monn. Frisk og knasende tørr vin. Helt slik aperitif-champagne skal være, og i en varm årgang blir hvilken side av kanalen den kommer fra helt irrelevant. Jeg har også nå en slik flaske i kjelleren, og den skal ikke bli liggende lenge. Jeg tror ikke den vil utvikle seg godt - til det har den for lite å tære på. 

2005 Dönnhoff Dellchen Riesling Spätlese
I ti år hadde denne oppholdt seg i min kjeller, og det skulle man nesten ikke tro. På farge var den så grønn som en hvitvin kan bli, omtrent. På duft kandisert lime og regnvann - et knapt merkbart innslag av petroleum. Satt som et skudd til min sommerlige spinatsalat med blåmuggost og bacon. 

Gjenkjøp? - Ja. 

2009 Louis Carillon Puligny-Montrachet 1er Cru Les Perrières
Nok et blinkskudd. Denne gang til innbakt laks med mozzarella, tapenade mv. Duft av sitronterte og litt fat. Høy munnvekt. Et blinkskudd av en hvit burgunder fra en adresse jeg etter hvert stoler på. 

Gjenkjøp? - En six-pack!

1999 Fourrier Gevrey-Chambertin 1er Cru Cherbaudes Vielles Vignes
Fremdeles mørk på farge. På duft er det et tydelig krydderpreg som vitner om Nuits, men det er først og fremst i munnen den overrasker. Her er det meget frisk og lekker rødfrukt som man ellers nesten bare finner i helt unge røde burgundere. God lengde på ettersmaken. Flott vin! 

2005 Franz Strohmeier Blauer Wildbacher Ganz a' Siassa Schilcher Beerenauslese
Dette er en type vin man ikke kommer over sånn helt uten videre. Søt rødvin. Her har fargen gått over i retning antikkrosa. Klart lysere enn forrige flaske jeg drakk. Dessverre har også mye av fruktfylden forsvunnet uten at det har blitt kompensert på noe merkbart vis. Resultatet er at vinen blir noe av et syrebad. Glem dette med at Beerenauslese skal lagres i 30 år - dette må drikkes tidligere. (Foto: Ole M. Skilleås)

Gjenkjøp? - Ja, men må drikkes før. 


2005 Domaine Lamy-Pillot Chassagne-Montrachet 1er Cru La Boudriotte Rouge
Den siste av mine to flasker. Fargen er svært mørk. Dekantert - noe jeg ellers sjelden gjør med røde burgundere, men 2005 er spesiell. Jeg ville ikke protestert om noen sa det var en Rhône-vin før jeg luktet på den, og ikke at det var en Piemonte-vin etter at jeg hadde luktet. I alle fall første gangen. Det var jord, edelt treverk og ikke så lite lakk. Altså et visst kjemisk preg. Men det går bort med tid i glass og karafel. Kirsebærterte blir det etter hvert. Etter mer tid, og temperatur, blir det mer god rød burgunder med friskhet og mer bitt enn vanlig er. Den forrige flasken, drukket for snart et år siden, var kanskje bedre - men dette er en god vin. Til 269 kroner er det jo et røverkjøp i dagens burgundermarked. 

Gjenkjøp? - Ja. 

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...